1893. január 4.

 2013.01.04. 12:00

CZÓBEL MINKÁNAK

MianMir
1893. jan. 4.

Kedves Barátnőm!

minka.png

E percben kapom nov. 30-án keltezett levelét. Egy hónapnál tovább volt úton. Bizony, csak messze van MianMir a - Király utcától. Pestet értem. Ha tudná, hogy felfordul a gyomrom mindannyiszor,hogy pesti lapot kapok kézhez.

Ilyen szomorú,hogy a Rákócziak - s parasztjaink hazája ezzé fajult.

De jó is itt!

Gyökeret kezdek vágni,de ez nem olyan nehéz,és egy cseppet sem csodálatos.

A látható világ akár a mi pusztánk,a városok tündérmesékre emlékeztetnek (de egy Villiers,de Lisle Adam regéire) s ez a pár ember kivel vagyok, oly közel van ahhoz,amit az „ember” fogalmáról (még a legrosszabb, legprimerebb,legidealisztikusabb időben) elálmodtam.

És maga D - kiről kérdez,egy végtelen mélységű,átlátszó,s azért mégis rejtelmes egyéniség, ki itt rajzolódik ki csak igazán,egy „adaptált” angol,ki sokat vett fel kedves hindui és afgánjaiból (kiket,azt hiszem, jobban szeret az angoloknál),s azért megmarad egyensúlyban,filozofál,de nem hiába,álmodik,de álmai kezében vannak.

A „Zsigin”-t különben bevette: ír.

Idemellékelve küldöm egy kis dolgát, kérem, ha elolvasta, küldje vissza neki egyenesen, én már nem leszek, sajnos! itt ez időben többé. Írjon hozzá pár sort,hívja meg Nagy-Eörre,95 nyarát velem tölti, s akkor körülviszem a pátrián.

nagyor-1.jpg

Ebből a kis rajzból is megítélheti, hogy van valami az egyéniségében, ami - magukhoz húz.

Megkapta fényképünket a bodhi fa alatt? Egy valóságos kis bodhi (pipál) fa az a fejünk felett. A fénykép? nem épp a legjobb - én nagyon is kinyitottam a szemeimet. D. nagyon is be­hunyta.

Wohl_Janka.jpg

Nem tudom, Wohl Jankával mi van,egy hónapja nem hallottam róla,pedig indiai cikkeimet neki küldöm, és így most még azt se tudom, a Lloydban vagy az Egyetértésben jelennek meg.

 pester loyd.png

egyetértés.png   

Így vagyok a regénnyel is. Kérem, írja meg - legyen oly jó - Singer és Wolfnernek, hogy azonnal tegye közzé a könyvet, amint megjelent az Egyetértés hasábjain. Szeretném, ha már január végén megjelenne.

Egyáltalán szeretném tudni, mi van az én literális cókmókommal otthon. Kívülről jó híreim, Meyrolis azt írja, hogy New Yorkban nagyon veszik, Eduard Marbeauessayt írt róla, melyet Párizsban felolvas,a RevueBleu is hozott egy képet. Persze,Pest nem hazám,de se szellemi,se anyagi hazám. Szívből üdvözli igaz barátsággal

Justh

E levelemre kérem válaszoljon Bombay-be: Hotel Esplanade.

Címkék: levél Czóbel Minka

A bejegyzés trackback címe:

https://justh.blog.hu/api/trackback/id/tr984995046

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása